Jordaan Uitmarkt
Image default
Zakelijke dienstverlening

De basis van SEO

Een SEO-specialist heeft een steeds meer groeiende functie doordat de rol van organisch zoeken binnen de digitale marketing groter wordt. De focus ligt steeds meer op het begrijpen van de intentie van de zoeker. SEO-specialisten zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van het verkeer op een website. De website die de top vijf bezitten, ontvangen ongeveer 68% van alle kliks. Een hoge positie kan als bedrijf dus een enorme impact hebben op de groei en omzet. In dit artikel lees je over wat een SEO-specialist zijn inhoudt en hoe je zelf een aantal stappen kan zetten binnen de wereld van SEO.

Begin bij de basis van SEO

Er is geen betere tijd om te beginnen met het ontwikkelen van je SEO-skills. Ongeveer 9/10 van alle online bezoeken beginnen met een zoekwoord op een zoekmachine. Dus je rank als website is enorm belangrijk. Het is niet zonder reden dat ervaring in zoekwoorden machines een van de meest gevraagde skills is van dit moment. De vraag naar SEO-specialisten blijft met het jaar groeien. 

Zoekmachine optimalisatie wordt steeds complexer, en door het belang ervan, worden SEO-specialisten een onmisbaar lid van een marketingteam. Van stagiaires tot CEO’s, een ieder moet bekend zijn met SEO. Het begrijpen van hoe zoekmachines werken en het verbeteren van je SEO-vaardigheden is altijd slim. Zelfs al staat ‘SEO’ niet je in functietitel, kan het zetten van SEO-expertise op je cv zich altijd vertalen in iets goeds.

Een diploma is niet zo zeer nodig, maar SEO-vacatures eisen vaak wel enige bekendheid met een of meer SEO-tools. Een zoekmachine zoals Google staat nooit stil, ze zijn altijd bezig met het updaten van algoritmes die ze gebruiken om de meest relevante resultaten aan zoekers te geven. Om die reden moeten SEO-specialisten altijd hun vaardigheden en methoden bijwerken aan de veranderingen die de zoekmachines ondergaan. 

Neem als voorbeeld voice search. Je zou het misschien niet denken maar een aanzienlijk deel van de zoekopdrachten op Google worden tegenwoordig gedaan door ingesproken woorden. Daarnaast maken de meeste SEO-specialisten zich op voor de grootschalige verschuiving naar mobiel gebruik, aangezien Google al stelt dat meer de helft van alle zoekopdrachten via de telefoon worden gedaan. 

Aangezien het huidige veld rondom SEO vrij complex is, kan het moeilijk zijn om nou precies  te weten waar je moet beginnen als rookie. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een SEO-gerichte cursus om de bouwstenen van SEO-concepten te leren die SEO-specialisten moeten kennen om een up-to-date strategie te verzinnen voor bedrijven. 

SEO-hulpmiddelen

SEO (en de verwante praktijk van SEM, search engine marketing) gaat over veel meer dan alleen zoekwoorden. Het draait om het optimaliseren en creëren van content voor allerlei platforms, verschillende zoekmachines of zoekmethoden. Het vereist een bedachte aanpak waar veel werk en strategie bij komt kijken. 

Gelukkig zijn er genoeg tools die je helpen bij het uitvoeren van een SEO-onderzoek zodat je nieuwe inzichten kan ontwikkelen. Ze helpen je bij het maken van en plaatsen van content, bij het monitoren van wat en van wat moeten worden verbeterd. Er zijn ook verschillende hulpmiddelende die tijdrovende taken van SEO-specialisten een stukje lichter maken, waardoor de SEO-specialist zich kan focussen op de belangrijkere hoofdzaken. 

Sommige van deze hulpmiddelen zijn te vinden op de platforms zelfs, zoals op Google ads of bijv. Microsoft Advertising. Andere befaamde analyse instrumenten die nauw verwant zijn aan deze platforms zijn Google Analytics of Google Trends. 

Om het meest uit deze hulpmiddelen te halen, moet je wel begrijpen hoe de zoekmachines werken. Hoe werkt zoeken? Wat zijn site crawlers? Hoe werken meta beschrijvingen en wat is on-page optimalisatie? Zodra je het zoek landschap begrijpt, kun je beetje bij beetje meer leren over alles binnen de wereld van SEO. Zodat je je klanten het beste kan helpen. 

Wil je dit liever allemaal uitbesteden, kies dan voor een ervaren SEO-bureau dat alle kennis en vaardigheden al weet.

https://up.agency/