Moderne consumenten zijn zich meer bewust van de milieu- en menselijke kosten van hun garderobe. Enquêtes in Europa en de VS tonen aan dat consumenten graag duurzame kleding zouden kopen – en bereid zijn er ook iets meer voor te betalen. Maar, laten we eerlijk zijn, de meesten van ons weten niet eens meer wat ‘duurzaam’ betekent. Volgens Edited, een Londens analytics bedrijf voor de detailhandel, is het aantal kledingstukken dat als ‘duurzaam’ beschreven wordt de laatste vier jaar bij modemerken in de VS en het VK verviervoudigd. We worden gebombardeerd met boodschappen over organische en gerecycleerde vezels, milieucertificeringen, veganistische, milieubewuste collecties, terwijl dezelfde modemerken ons blijven vertellen, dat kledingstukken wegwerp zijn en dat we elke week een nieuwe outfit nodig hebben. De boodschap is vals en tegenstrijdig. In tegenstelling tot voedseletiketten als ‘vrije uitloop’ of ‘biologisch’, die gereglementeerd zijn en op misbruik sancties staan, is ‘duurzaam’ geen gereglementeerde term, zodat bedrijven vrij zijn het overal aan te verbinden. In feite wordt de mode-industrie steeds minder duurzaam. Ze wordt belichaamd door de multinationale winkelketens en steunt op massaproductie, lage prijzen en grote verkoopvolumes. Er is weinig vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de rechten van de kledingarbeiders of het verminderen van de milieu-impact van de mode – en de sector groeit in zo’n snel tempo dat de impact op de planeet in feite verslechtert. Dankzij modebedrijven denken consumenten dat het recyclen van kleding zal helpen, maar moderne kledingstukken zijn vaak van meerdere vezels gemaakt en zwaar versierd, wat recyclen uiterst ingewikkeld maakt. Meer dan de helft van de kleding die aan liefdadigheidswinkels en textielrecyclers wordt gegeven, belandt op de stortplaats of in verbrandingsovens. Verontrustender is dat microplastics, die vrijkomen als we syntenische vezels zoals polyester, nylon en acryl wassen, in onze oceanen en rivieren terechtkomen en in onze voedselketen worden aangetroffen. Ben jij ook op zoek naar duurzame kleding die langer meegaat en die je niet na een paar keer dragen weg hoeft te gooien? Kijk dan eens bij duurzame kledingmerken zoals ADUH. |