Een nieuwe werknemer aannemen gaat niet zomaar, wanneer je dat doet moeten er verschillende dingen geregeld worden en in orde zijn voor dat iemand kan beginnen. Wanneer je een nieuwe werknemer aanneemt moet je tot een arbeidsovereenkomst komen. Dit is iets wat je mondeling kan afspreken maar er wordt aangeraden dit op papier te zetten. In deze arbeidsovereenkomst staat dingen als: persoonsgegevens, plaats waar er gewerkt wordt, tijdstip van in diensttreden en diverse andere zaken. Ook zijn er een paar verplichtingen bij het aannemen van een nieuwe werknemer, zoals het controleren van de ID kaart. De nieuwe werknemer moet zich ook bij andere instanties, denk hierbij aan de belastingdienst. Kijk hoeveel het kost om iemand in dienst te nemen, hier hebben we het over de loonadministratie. Je betaald niet alleen een brutoloon aan je personeel, hier komen ook andere kosten bij. De kosten die hierbij kunnen komen zijn: vakantiegeld, pensioenfonds, dertiende maand, reiskosten en scholing. Het is belangrijk om alle regels van de overeenkomst nog even goed op te zoeken. De loonkosten van een werknemer zijn ongeveer 30% hoger dan het brutoloon. Dit is het geval omdat je ook een deel van verzekeringen en bijkomende kosten betaald. Over sommige zaken komen premies en loonbelasting, deze moeten worden betaald door de werkgever. Ook gelden voor alle medewerkers sociale verzekeringen zoals pensioenen. De premie hiervan wordt meestal gedeeld met de werknemers, dit moet altijd vermeld worden wanneer er een nieuwe werknemer wordt aangenomen. Bij een nieuwe werknemer komt ook een stuk administratie kijken, hierbij kun je denken aan de loonadministratie. Loonadministratie bestaat uit verschillende berekeningen en formulieren zoals de jaaropgaven en loonstroken. Door deze formulieren heb je als werknemer meer informatie over je salaris. Wanneer je een groot bedrijf hebt en geen tijd hebt om dit zelf te regelen kan je een HR adviseur inschakelen. |
http://www.cbbs.nl |